ShoutMix chat widget

Monday, June 14, 2010

'ADAP' BERJIRAN

Aku bukanlah marah...tapi ini adalah satu luahan isihati aku saja...kepada sesiapa yang membaca blog aku...(memang ramai yg tak tahu blog aku ni...adalah 3-4 org kawan2 aku) cubalah fikirkan...bukan apa lama mana kita nak hidup kat dunia ni  kalau kita asyik mementingkan diri kita sendiri ,hidup sombong tak kisah kan hal orang lain.

Jiran aku si polan.. nak kahwinkan anak dia...tahu dia orang banyak duit, tidur atas duit...nak ape sahaja boleh beli...anak nak kahwin satu rumah perabot berganti baru rumah dicat baru lagi ada penambahan sikit di bahagian dapur (mungkin) aku pun tak tahu...tak kisah lah lantak dia lah duit dia....tak minta aku pun kan...tapi dari segala segi adap amatlah terlalu  'daif ' sekali... .......

Tahu anak dia nak kahwin...masa bertunang adalah dia menjemput aku datang ke rumah dia so dia kata memang nak kahwin bulan 6 ni...so semalam is the wedding day dia...sabtu nikah...so aku ni sebagai jiran ingatkan dia adalah datang menjemput....harammmmmm. tunggu punya tunggu kot2 last minit nak jemput aku kan tapi tak de maknanya.... sampai ke sudah tak di jemput...hari sabtu tu dia nikah konon teringin nak tengok majlis akad nikah tu sebab dia buat kat rumah, aku, makcik2 aku yang lain konon nak pergi masa nikah tu lagi pun dekat kami ni jiran dekat sangat2.. kalau tak nak jemput sekampung masa nikah tak kisahlah tapi kami yang selorong ni tak sampai 5 biji rumah kalau nak jemput apalah salahnya.  Yang tak tahan tu sedara mara dia orang ,sebelah lelaki siapa parking keliling rumah aku. senang kata sampai kaki lima rumah akulah... paling geram dan benci dengan tuan rumah yang lelaki tu...pandang orang dahlah semacam aje macam dia bagus sangat nama aje orang 'TABLIG'  pandai ajak orang pergi berjemaah kat masjid suruh dengar tazkirah dia selepas subuhlah apalah... tapi tak tahu nak hormat jiran... ada dia datang rumah aku  mintak izin,sara mara dia nak parking rumah aku... harammmmm..... menegur aku dengan laki aku pun tak....setiap waktu pergi masjid siap cakap dengan pakcik aku anak dia  nak nikahlah nak buat kenduri sekian hari bulan  hari bulan tapi tak melawa langsung menjemput pun tidak. Tiap kali orang jemput kenduri kahwin ke, arwah ke, tak pernah yang datang buat hal sendiri.... masa mula2 nak buat rumah kat rumah aku dulu siap datang satu hari berpuluh kali datang jumpa atok aku mintak izin nak minta jalan nak buat rumah kat situ...atok aku siap suruh aku tebang pokok2 bunga aku yang aku tanam yang sekarang jadi jalan masuk ke rumah dia ...ingat baiklah...boleh buat jiran..........tapi hampess... kalau ku tahu macam ni tak ingin aku bagi jalan dah satu hari berpuluh kali keluar masuk...keluar masuk bawa kereta macam bapak dia punya jalan tak kira dari bapak,emak, anak, saudara mara, adik beradik  bawak macam setan.... tak ingat orang lian...pak cik aku pun kucing 5-6 ekor habis mati kena langgar  dek dia orang ni...

So petang sabtu tu lepas asar anak dia nikah ...aku pun dalam pukul 6.45 tu keluar duduk2 kat beranda rumah aku...rumah akukan so suka hati akulah nak buat apa....anak2 aku tak dapat main basikal sebab laman rumah dah di penuhi dengan kereta2 sedara mara dia.... jadi anak2 aku main lari kat garaj kereta aje sebab my hubby tak parking kat dalam garaj (saja aje)... lepas tu ... kakak jiran aku  tu pandang aje ke arah rumah aku........aku buat bodoh aje...macam biasa....so lepas magrib ada orang bagi salam...anak cakap mak ada orang datang lah...aku kata bukaklah pintu tengok siapa...dia ...So dia kenalkan dia adik jiran aku..siapa tanya si polan tu tak jemput ke? Aku cakap tak jemput pun... dia tanya esok kat dewan jemput tak?  Kat dewan jemput....tapi kat sini tak.... kata aku... dia tanya  lagi.... ye ke? Kami selorong nii tak di jemput....ingat teringin nak datang tengok...tapi dah tak jemput tak kan  nak datang.... aku jawab..  ooooo ye ke..  mari datang ada makan banyak tu... malam ni tak de ape. kami adik beradik sedara mara aje....tak pelah ... nanti saya datang...mintak maaflah ye.... tak pe...tak pe.... dalam hati aku dah habis baru nak jemput ke? Mana adap berjiran ni??? Aku bukanlah nak makan sangat.... tak palau sangat nak makan aku masak  lagi sedap....tapi dari kaca mata  manusia ada kepatut?????

My hubby balik dari masjid aku cakap... 'bang orang sebelah jemput datang makan'  my hubby kata ' awak pergilah...dia jemput awak'... tak nak saya...kata aku.... anak aku pulak balik shauqee.. 'mak org sebelah jemput...jomlah mak..'  'tak nak...mama tak nak pegi...abang nak pegi...pegi lah'  dia pergi sorang.. Sebelum ni anak2 aku si kembar selalu main2 kat situ.... tapi bila dah ramai2 tu aku tak bagi pergi sebab  si polan tu tak jemput....aku cakap tak baik makan kalau org tak jemput.... so si kembar pun tak pergi... kebetulan hari petang nya hujan so main2 aje dalam rumah...

Lepas Isyak mak cik aku datang... 'haaa datang dari mana ni cantik2?' aku tanya dia... 'Dari sebelahlah....esok nyah tak dapat datang banyak jemputan... pak kal aje... kalau tahu macam tu aku tak ingin nak datang...' ' kenapa??' aku tanya... "tuan rumah buat tak tahu kita orang datang..... macamlah nak makan sangat.. lepas tu kakak dia sibuk tanya datang dari mana?"  lepas tu nyah jawab ape? "Jiran sebelah rumah aje..' "kakak dia pun kelam kabut cari tuan rumah...dia pun keluar ala kadar aje lepas tu masa balik mak cik aku nak jumpa nak salam2 langsung sembunyikan diri dalam bilik tak keluar2... rupa2 nya kena marah dengan kakak2 dia sebab tak jemput jiran2 sebelah rumah... aku rasa  mungkin dia malu atau ?????? aku tak tahu apa perasaan dia...manusia yang tak de perasaan kot.... Jemputan semalam pun bukan dia yang bagi kad kat kami orang lain yang bagi... sebab kat kampong aku kalau ada orang kahwin satu orang yang bagi2kan kad...so orang tu yang hantar ke rumah aku.... dia yang tak sampai 10 langkah tu harammmmmm bagi tahu pun tidak....

Itulah manusia yang  banyak duit yang boleh dapat apa saja yang dia nak......aku cakap dengan anak aku...kita hidup berjiran kena jaga adap berjiran...hormat jiran walau pun kita tak suka dia.... tapi kalau bab kenduri kendara ni...suka tak suka jiran sekali pun kena jemput datang rumah dia jemput ke rumah nak tak nak datang dia punya pasal....janji kita dah jemput dia jangan dah tinggal sisa orang baru nak jemput...itu namanya 'Kurang Ajar".  Tak kiralah apa pun kalau nak pergi umrah ke, haji ke, jalan jauh lah kata kan... kena minta maaf mana tahu tiba2 mati tak sempat nak minta ampun kat jiran  kita ni manusia selalu buat kesilapan.....


Akhirnya my hubby tak pergi langsung kenduri sama ada kat dewan atau pun kata rumah... my hubby  cakap tegur dia pun tak nak sibuk jemput buat apa? Kita aje yang terhegeh2 dia.. langsung tak pandang kita... bagi dia kalau kita tak datangpun tak luak   ramai lagi kawan2, sedara mara dara dia datang.......

Jadi kita ni hidup kat dunia bukan kita aje.... hidup bermasyarakat...kalau mati  orang yang dekat datang dulu bukannya sedara mara kat perlis hingga ke johor yang datang dulu......

No comments:

Post a Comment